зеркал0-сайт http://malievka.moy.su

«ащита труда
  • сайт села ћалиевка.
  • Ѕерезнеговатский р-н
  • Ќиколаевска¤ обл. ”краина
ћолодежна¤ страница ∆енский сайт ѕравовые консультации ”слуги  онтакты

ƒержавний нагл¤д ≥ контроль за додержанн¤м законодавства про працю

Ќагл¤д ≥ контроль за додержанн¤м законодавства про працю зд≥йснюють спец≥ально уповноважен≥ на те органи та ≥нспекц≥њ, ¤к≥ не залежать у своњй д≥¤льност≥ в≥д власника або уповноваженого ним органу (ст. 259  «пѕ ”крањни).

ƒо таких орган≥в належать перш за все ƒержавний департамент нагл¤ду за додержанн¤м законодавства про працю, що був утворений у склад≥ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики на баз≥ його структурних п≥дрозд≥л≥в Ч головноњ державноњ ≥нспекц≥њ прац≥ та ƒержавноњ експертизи умов прац≥ ”крањни1 ≥ п≥дв≥домч≥ йому територ≥альн≥ державн≥ ≥нспекц≥њ прац≥ в област¤х. ¬они утворюють Їдину систему нагл¤ду ≥ контролю за додержанн¤м законодавства про працю на п≥дприЇмствах, в установах, орган≥зац≥¤х незалежно в≥д форми власност≥.

ƒержавний департамент нагл¤ду за додержанн¤м законодавства про працю та територ≥альн≥ ≥нспекц≥њ прац≥ свою д≥¤льн≥сть зд≥йснюють у взаЇмод≥њ з органами державного управл≥нн¤ охороною прац≥, органами державноњ податковоњ служби, правоохоронними органами, м≥сцевими органами державноњ виконавчоњ влади ≥ органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤, профсп≥лковими об'Їднанн¤ми, представниками стор≥н, ¤к≥ п≥дписали галузев≥, рег≥ональн≥ угоди та колективн≥ договори.

 онтроль за додержанн¤м законодавства про працю зд≥йснюЇтьс¤ щодо основних ≥нститут≥в трудового права: прийому на роботу; зм≥ни умов трудового договору; припиненн¤ трудових правов≥дносин; веденн¤ трудових книжок; робочого часу ≥ часу в≥дпочинку; оплати прац≥, гарант≥й ≥ компенсац≥й; укладенн¤ та виконанн¤ галузевих ≥ рег≥ональних угод, колективних договор≥в; трудових в≥дносин у раз≥ банкрутства та приватизац≥њ п≥дприЇмств; в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ прац≥вников≥ кал≥цтвом або ≥ншим ушкодженн¤м здоров'¤, пов'¤заним з виконанн¤м ним трудових обов'¤зк≥в; прац≥ ж≥нок, молод≥, ≥нвал≥д≥в та ≥нших категор≥й громад¤н, ¤к≥ потребують соц≥ального захисту; трудовоњ дисципл≥ни ≥ матер≥альноњ в≥дпов≥дальност≥ прац≥вник≥в; виплати прац≥вникам допомоги з державного соц≥ального страхуванн¤.

¬≥дпов≥дно до покладених на них завдань ƒержавний департамент нагл¤ду за додержанн¤м законодавства про працю та територ≥альн≥ ≥нспекц≥њ прац≥ виконують, зокрема, так≥ функц≥њ:

  1. контролюють додержанн¤ законодавства про працю на п≥дприЇмствах, вимагають усуненн¤ ви¤влених порушень;
  2. внос¤ть на розгл¤д власника (кер≥вника) п≥дприЇмства або уповноваженого ним органу, орган≥в державноњ виконавчоњ влади пропозиц≥њ, спр¤мован≥ на усуненн¤ ≥ попередженн¤ порушень законодавства про працю, а у необх≥дних випадках довод¤ть њх до в≥дома орган≥в прокуратури;
  3. складають у випадках, передбачених законодавством, протоколи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ вимог законодавства про працю, а також розгл¤дають справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ та накладають адм≥н≥стративн≥ ст¤гненн¤ зг≥дно ≥з законодавством;
  4. спри¤ють орган≥зац≥њ правового навчанн¤ власник≥в (кер≥вник≥в) п≥дприЇмств або уповноважених ними орган≥в та проведенню роз'¤снювальноњ роботи щодо законодавства про працю;
  5. ведуть прийом громад¤н, розгл¤дають листи, за¤ви, скарги громад¤н, п≥дприЇмств з питань додержанн¤ законодавства про працю;
  6. мають право залучати до перев≥рок п≥дприЇмств громадських ≥нспектор≥в прац≥.

ѕосадовим особам ƒержавного департаменту нагл¤ду за додержанн¤м законодавства про працю та територ≥альних ≥нспекц≥й прац≥ надаЇтьс¤ право:

  1. безперешкодно в≥дв≥дувати п≥дприЇмства з метою контролю за дотриманн¤м законодавства про працю;
  2. знайомитис¤ з документами та одержувати в≥д м≥н≥стерств, ≥нших центральних та м≥сцевих орган≥в державноњ виконавчоњ влади ≥ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, п≥дприЇмств копи наказ≥в, розпор¤джень, протокол≥в, дан≥ обл≥ку ≥ зв≥тност≥ та ≥нформац≥ю з питань додержанн¤ законодавства про працю, ≥нш≥ документи ≥ в≥домост≥, необх≥дн≥ дл¤ виконанн¤ ≥нспекц≥Їю своњх завдань;
  3. у раз≥ ви¤вленн¤ порушень законодавства про працю давати власнику (кер≥внику) п≥дприЇмства або уповноваженому ним органу приписи про њх усуненн¤. ѕриписи посадових ос≥б ≥нспекц≥њ п≥дл¤гають обов'¤зковому виконанню з пов≥домленн¤м у м≥с¤чний терм≥н про вжит≥ заходи;
  4. ставити перед власниками (кер≥вниками) п≥дприЇмств або уповноваженими ними органами питанн¤ про накладенн¤ ст¤гненн¤ на посадових ос≥б, винних у порушенн≥ законодавства про працю та зайн¤т≥сть населенн¤, та ≥н.

ѕосадов≥ особи ƒержавного департаменту нагл¤ду за додержанн¤м законодавства про працю та територ≥альних ≥нспекц≥й прац≥ зобов'¤зан≥:

  1. забезпечувати ¤к≥сне проведенн¤ перев≥рок додержанн¤ законодавства про працю, об'Їктивн≥сть њх результат≥в;
  2. надавати допомогу п≥дприЇмствам у вир≥шенн≥ питань, пов'¤заних ≥з застосуванн¤м законодавства про працю, орган≥зац≥Їю правового навчанн¤ прац≥вник≥в;
  3. збер≥гати державну, службову ≥ комерц≥йну таЇмницю, отриману п≥д час зд≥йсненн¤ своњх посадових повноважень, не пов≥домл¤ти п≥дприЇмствам в≥домостей щодо ос≥б, ¤к≥ звернулис¤ до них ≥з за¤вою, скаргою, ¤кщо цього вимагаЇ за¤вник;
  4. проводити роботу з роз'¤сненн¤ та пропаганди законодавства про працю, анал≥зувати його застосуванн¤.

¬ажливе м≥сце серед орган≥в нагл¤ду ≥ контролю за додержанн¤м законодавства про працю займають органи державного нагл¤ду за охороною прац≥, зокрема ƒержавний департамент промисловоњ безпеки, охорони прац≥ та г≥рничого нагл¤ду ћ≥н≥стерства ”крањни з питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту населенн¤ в≥д насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи, органи та заклади сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чноњ служби ћ≥н≥стерства охорони здоров'¤ ”крањни.

ћ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ в≥дпов≥дно до ст. 16 «акону ”крањни Ђѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њї в≥д 9 кв≥тн¤ 1999 p. є 586-XIV1 в межах, визначених  онституц≥Їю та законами ”крањни, зд≥йснюють на в≥дпов≥дних територ≥¤х державний контроль за охороною прац≥ та своЇчасною ≥ не нижче визначеного державою м≥н≥мального розм≥ру оплатою прац≥. ƒл¤ реал≥зац≥њ наданих повноважень вони мають право проводити перев≥рки стану додержанн¤  онституц≥њ ”крањни та закон≥в ”крањни, ≥нших акт≥в законодавства органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та њх посадовими особами, кер≥вниками п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й, њх ф≥л≥ал≥в та в≥дд≥лень незалежно в≥д форми власност≥ ≥ п≥дпор¤дкуванн¤ (ст. 28 «акону).

ƒо в≥данн¤ виконавчих орган≥в с≥льських, селищних, м≥ських рад (ст. 34 «акону ”крањни Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї) належать повноваженн¤: зд≥йсненн¤ контролю за забезпеченн¤м соц≥ального захисту прац≥вник≥в, зайн¤тих на роботах ≥з шк≥дливими умовами прац≥ на п≥дприЇмствах, в установах та орган≥зац≥¤х, а також за ¤к≥стю проведенн¤ атестац≥њ робочих м≥сць, за умовами прац≥ та наданн¤ прац≥вникам в≥дпов≥дно до законодавства п≥льг та компенсац≥й за роботу у шк≥дливих умовах прац≥; участь у веденн≥ колективних переговор≥в та укладенн≥ територ≥альних тарифних угод, вир≥шенн≥ колективних трудових спор≥в (конфл≥кт≥в) щодо п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, розташованих на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ; реЇстрац≥¤ колективних договор≥в та угод, зд≥йсненн¤ контролю за њх виконанн¤м; зд≥йсненн¤ контролю за поданн¤м в≥дпов≥дно до закону п≥дприЇмствами, установами та орган≥зац≥¤ми вс≥х форм власност≥ в≥домостей про на¤вн≥сть в≥льних робочих м≥сць (посад).

Ќагл¤д за додержанн¤м ≥ правильним застосуванн¤м закон≥в незалежно в≥д форм власност≥, п≥дпор¤дкованост≥ та приналежност≥, посадовими особами та громад¤нами зд≥йснюЇтьс¤ √енеральним прокурором ”крањни ≥ п≥дпор¤дкованими йому прокурорами (ст. 1 «акону ”крањни Ђѕро прокуратуруї).

ѕредметом нагл¤ду за додержанн¤м ≥ застосуванн¤м закон≥в Ї: в≥дпов≥дн≥сть акт≥в, ¤к≥ видаютьс¤ п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми та посадовими особами, вимогам  онституц≥њ ”крањни та чинним законам; додержанн¤ закон≥в про соц≥ально-економ≥чн≥ права ≥ свободи громад¤н та њх захист, ¤кщо законом не передбачений ≥нший пор¤док захисту цих прав.

ѕерев≥рка виконанн¤ закон≥в проводитьс¤ за за¤вами та ≥ншими пов≥домленн¤ми про порушенн¤ законност≥, що вимагають прокурорського реагуванн¤, а за на¤вност≥ привод≥в Ч також з власноњ ≥н≥ц≥ативи прокурора.

ѕри зд≥йсненн≥ прокурорського нагл¤ду за додержанн¤м ≥ застосуванн¤м закон≥в прокурор маЇ право:

  • безперешкодно за посв≥дченн¤м, що п≥дтверджуЇ займану посаду, входити у прим≥щенн¤ п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й незалежно в≥д форм власност≥, п≥дпор¤дкованост≥ чи належност≥;
  • мати доступ до документ≥в ≥ матер≥ал≥в, необх≥дних дл¤ проведенн¤ перев≥рки, вимагати дл¤ перев≥рки р≥шенн¤, розпор¤дженн¤, ≥нструкц≥њ, накази та ≥нш≥ акти ≥ документи роботодавц¤,
  • одержувати ≥нформац≥ю про стан законност≥ та заходи щодо њњ забезпеченн¤
  • вимагати в≥д кер≥вник≥в проведенн¤ перев≥рок, рев≥з≥й д≥¤льност≥ п≥дпор¤дкованих ≥ п≥дконтрольних п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й та ≥нших структур незалежно в≥д форм власност≥, а також вид≥ленн¤ спец≥ал≥ст≥в дл¤ проведенн¤ перев≥рок, в≥домчих ≥ позав≥домчих експертиз;
  • викликати посадових ос≥б та ≥нших прац≥вник≥в, вимагати в≥д них усних або письмових по¤снень щодо порушень закону.

ѕри ви¤вленн≥ порушень закону прокурор або його заступник у межах своЇњ компетенц≥њ мають право:

  • опротестувати акти роботодавц¤, а також р≥шенн¤ ≥ д≥њ посадових ос≥б;
  • порушувати у встановленому законом пор¤дку крим≥нальну справу, дисципл≥нарне провадженн¤ або провадженн¤ про адм≥н≥стративне правопорушенн¤;
  • давати приписи про усуненн¤ очевидних порушень закону;
  • вносити поданн¤ посадовим особам п≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ про усуненн¤ порушень трудового законодавства та умов, що њм спри¤ли; звертатись до суду ≥з за¤вами про захист прав ≥ законних ≥нтерес≥в прац≥вник≥в ≥ роботодавц≥в.

«г≥дно ст.175  рим≥нального кодексу ”крањни, безп≥дставна невиплата зароб≥тноњ плати б≥льш н≥ж за один м≥с¤ць, вчинена умисно караЇтьс¤ штрафом в≥д ста до трьохсот неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н (1700-5100 гривень), або позбавленн¤м права об≥ймати певн≥ посади чи займатис¤ певною д≥¤льн≥стю на строк до п'¤ти рок≥в, або виправними роботами на строк до двох рок≥в, або позбавленн¤м вол≥ на строк до двох рок≥в, з позбавленн¤м права об≥ймати певн≥ посади чи займатис¤ певною д≥¤льн≥стю на строк до трьох рок≥в

ƒержавна ≥нспекц≥¤ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни (дал≥ Ч ƒержавна ≥нспекц≥¤) зг≥дно з ѕоложенн¤м, затвердженим постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 2 серпн¤ 1996 р. («ѕ ”крањни. - 1996. - є16. Ч —т. 432), зд≥йснюЇ державний контроль за додержанн¤м законодавства про працю на п≥дприЇмствах, в установах, орган≥зац≥¤х незалежно в≥д форм власност≥ й складаЇтьс¤ з √оловноњ державноњ ≥нспекц≥њ прац≥ та Ї структурним п≥дрозд≥лом центрального апарату ћ≥н≥стерства прац≥ ≥ територ≥альних державних ≥нспекц≥й прац≥ в област¤х, м≥стах  иЇв≥ й —евастопол≥ , ¤к≥ в≥дпов≥дно вход¤ть до складу управл≥нь прац≥ та зайн¤тост≥ населенн¤ обласних державних адм≥н≥страц≥й, управл≥нь прац≥ та зайн¤тост≥  ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й.

ƒержавна ≥нспекц≥¤ зд≥йснюЇ контроль за додержанн¤м законодавства про працю з таких основних питань:

  • Ч про трудовий догов≥р ≥ веденн¤ трудових книжок;
  • Ч про робочий час ≥ час в≥дпочинку;
  • Ч про оплату прац≥, гарант≥њ ≥ компенсац≥њ;
  • Ч про укладанн¤ та виконанн¤ галузевих ≥ рег≥ональних угод, колективних договор≥в;
  • Ч про трудов≥ в≥дносини у раз≥ банкрутства та приватизац≥њ п≥дприЇмств;
  • Ч про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ прац≥вников≥ кал≥цтвом або ≥ншим ушкодженн¤м здоров'¤, пов'¤заним з виконанн¤м ним трудових обов'¤зк≥в;
  • Ч про працю ж≥нок, молод≥, ≥нвал≥д≥в та ≥нших категор≥й громад¤н, ¤к≥ потребують соц≥ального захисту;
  • Ч про трудову дисципл≥ну ≥ матер≥альну в≥дпов≥дальн≥сть прац≥вник≥в;
  • Ч про виплату прац≥вникам допомоги з державного соц≥ального страхуванн¤.

¬≥дпов≥дно до покладених на нењ завдань ƒержавна ≥нспекц≥¤ виконуЇ, зокрема, так≥ функц≥њ:

  • а) контролюЇ додержанн¤ законодавства про працю на п≥дприЇмствах, вимагаЇ усуненн¤ ви¤влених порушень;
  • б) вносить на розгл¤д власника (кер≥вника) п≥дприЇмства або уповноваженого ним органу, орган≥в державноњ виконавчоњ влади пропозиц≥њ, спр¤мован≥ на усуненн¤ ≥ попе≠редженн¤ порушень законодавства про працю, а у раз≥ необх≥дност≥ доводить њх до в≥дома орган≥в прокуратури;
  • в) складаЇ у випадках, передбачених законодавством, протоколи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ вимог законодавства про працю, а також розгл¤даЇ справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ ≥ накладаЇ адм≥н≥стративн≥ ст¤гненн¤ зг≥дно ≥з законодавством;
  • г) спри¤Ї орган≥зац≥њ правового навчанн¤ власник≥в (кер≥вник≥в) п≥дприЇмств або уповноважених ними орган≥в та проведенню роз'¤снювальноњ роботи щодо законодавства про працю;
  • д) веде прийом громад¤н, розгл¤даЇ листи, за¤ви, скарги громад¤н, п≥дприЇмств з питань додержанн¤ законодавства про працю. ѕри цьому посадов≥ особи ƒержавноњ ≥нспекц≥њ не виступають ¤к посередники чи арб≥три п≥д час розгл¤ду ≥ндив≥дуальних трудових спор≥в, збер≥гають конф≥денц≥йн≥сть джерела ≥нформац≥њ (скарги) про порушенн¤ законодавства про працю.

ѕосадов≥ особи ƒержавноњ ≥нспекц≥њ мають право:

  • а) безперешкодно в≥дв≥дувати п≥дприЇмства з метою контролю за додержанн¤м законодавства про працю;
  • б) знайомитис¤ з документами й одержувати в≥д м≥н≥стерств, ≥нших центральних ≥ м≥сцевих орган≥в державноњ виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, п≥дприЇмств коп≥њ наказ≥в, розпор¤джень, протокол≥в, дан≥ обл≥ку ≥ зв≥тност≥ та ≥нформац≥ю з питань додержанн¤ законодавства про працю, ≥нш≥ документи ≥ в≥домост≥, необх≥дн≥ дл¤ виконанн¤ ≥нспекц≥Їю своњх завдань;
  • в) у раз≥ ви¤вленн¤ порушень законодавства про працю давати власнику (кер≥внику) п≥дприЇмства або уповноваженому ним органу приписи про њх усуненн¤. ѕриписи посадо≠вих ос≥б ≥нспекц≥њ п≥дл¤гають обов'¤зковому виконанню з пов≥домленн¤м у м≥с¤чний терм≥н про вжит≥ заходи;
  • г) ставити перед власниками (кер≥вниками) п≥дприЇмств або уповноваженими органами питанн¤ про накладенн¤ ст¤гненн¤ на посадових ос≥б, винних у порушенн≥ законодавства про працю та зайн¤т≥сть населенн¤.

«г≥дно з≥ ст. 230-1  пјѕ ”крањни органи ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни розгл¤дають справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤, пов'¤зан≥ з невиконанн¤м законних вимог посадових ос≥б ƒержавноњ ≥нспекц≥њ прац≥ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни (ст. 188-6  пјѕ).

¬≥д ≥мен≥ орган≥в ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни розгл¤дати справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ ≥ накладати адм≥н≥стративн≥ ст¤гненн¤ мають право:

  • Ч головний державний ≥нспектор прац≥ Ч заступник м≥н≥стра прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни, його заступники;
  • головн≥ державн≥ ≥нспектори прац≥ територ≥альних державних ≥нспекц≥й прац≥, њх заступники; державн≥ ≥нспектори прац≥ √оловноњ державноњ ≥нспекц≥њ прац≥ Ч штраф до 9 неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н;

 

 

≈сли у ¬ас есть информаци¤- напишите на форуме, или по E-mail.

Copyright © 1992-2011 "Ёльфа "

Используются технологии uCoz